مذكرات طفل كبير




عندما كنت
صبياً كنت مولعا
بصيد الفراشات
لكنى عندما كبرت
لم اعد اهتم بالركض
وراءها
لاننى عندها ايقنت
انها مراهقة
******
عندما كنت طفلاً
كنت اذهبوحيدا
الى الحقل
كنت اجهل خطورة
اللعب مع النحل
لكننى عندما كبرت
علمت ان وخز
النحل ليس بالسهل
********
عندما كنت
صبي
كنت اشعر
بانى ذكى
لكننى عندما كبرت
وعلمت الفرق
بين الغباء والذكاء
ايقنت عندها اننى
كنت اغبى الاغبياء
********
عندما كنت صبيا
إذا ما أخطأت
كانت أمى
تضربنى على يدى
لكننى عندما كبرت
علمت ان لن
يضربنى احد
فكلما اخطأت رأيت
يدى تضرب يدى

********
عندما كنت صبى
كنت اجهل
معنى الكآبة
و كنت اجهل
كيف يمسك القلم
لكننى عندما كبرت
احترفت الكآبة و
احترفت الكتابة
********
عندما كنت صغيرا
كانت تحبنى
بنت الجيران
كانت عيناها
كعينى الغزلان
كنا نكتب اخبارنا
فى خفية على الجدران
و لكن كعادة الازمان
الا يبقى شيئاكما كان
فقد امر ابى بالرحيل
لبيت غير بيت
بنت الجيران
***********
عندما كنت صبيا كنت
أظن اننى سأخطب
أميرة أشعارى
لكننى عندماكبرت إيقنت
اننى لن اخطب
إلا خادمة تختارها امى
********
عندما كنت صبيا كنت اظن
اننى سأكون شاعر بلا حراسة
شاعر طاهر
لا تلمسه النجاسة
لكننى عندما كبرت علمونى
ان النجاسة هى السياسة
**********

16 مضوا على مذكراتى:

صدقا اشعر بالسعادة لأنى اول من يمضى بصراحه

رزقك الله فتنيو هارد جديد قريبا

ولا داعى للاعتذار
حتى انا تقريبا لم يعد عندى سوى كمبيوتر واحد
يعنى فين وفين لما هقعد عليه
فالحال من بعضه

الظاهر ان طوق الحمامة
وجهه علينا جمييييييييل

دمت بود اخى ف الله
ونلقاك قريبا

عمرو وجيه

كلماتك في منتهى الروعة
وجميلة جدا جدا....
..
وإن شاء الله يدوم التواصل بيننا

Aaya

طول عمرك جميل ياعمرو

مستنينك ربنا يوفقك

مصطفى

السلام عليكم

عمرو أنا زعلان إن الهارد راح فشوش

بس ربنا هيعوضك إن شاء الله

وربنا يتم لك السومر كورس على خير

بس بتاخد الكورس ده في ايه ؟


************

بالنسبة للتدوينة فهي جميلة

بس بليز هي مش قصيدة

ممكن تكون خاطرة

بس الشعر كلام موزون

وفيه بعض الأخطاء اللغوية

لو راجعتها دلوقتي هتعرفها وتصلحها

يارب تكون زيارتي خفيفة على قلبك

سلامووووووووووووووووووز

مستنيك ترجع بالسلامة من الكورس


تحياتي



آدم

السلام عليكم

هو صحيح مش موزون قوي

بس جميل والله

حاسس انك حاسسه

تقبل مروري

تحياتي

ادم

السلام عليكم
ربنا يعوض عليك في الهارد معلش فداك
وربنا يعينك على السمر كورس
وترجع لنا بالف سلامة
القصيدة جمبلة بس ما ليش في التقييم انا بحيي الكلمات من خلال فهي لمعانيها
تحياتي وتقديري

اقتباس
إذا ما أخطأت
كانت أمى

تضربنى على يدى
لكننى عندما كبرت

علمت ان لن

يضربنى احد
فكلما اخطأت رأيت

يدى تضرب يدى
_


من زمان اوى يا عمرو و انا ايدى الاتنين بيضربوا بعض

تحياتى ليك يا دوك
هههههههه
_

أفئدة الطير


ربنا يخليك على ذوقك


ده انا اللى فى قمة السعادة و انا برد على حضرتك


نورتى مدونتى ...


جزاك الله كل خير على المرور

aaya


منورة المدونة يا آية وبأذن الله يدوم التواصل

إيجى بووووووى


ربنا يخليك يا مصطفى


الله يغزك

آدم


و الله يا آدم ده باخده فى الكلية


,,,,,,,,,


ربنا يخليك على رأيك


بس هو فى نوع من القصائد بتتبع الشعر النثرى





على العموم نورتنى ...

vague



ربنا يخليك ياباشا


يا رب منتكنش اخر مرة تزر نى

عاشقة النقاب



ربنا يخليك و يحفظك



نورتى المدونة

كفراااااااوى



مش ممكن كفراوى بنفسه عندنا



يا مرحبا يا مرحبا



أزيك يا مان ؟




نورت المدونة يا باشا

هييييييييييييه دونيا

سبحان الله يا ربي
الحاجات كدة الواحد بيقراها في وقت واحد تحمل نفس المعاني بين طياتها

نفسي ارجع طفلة
بغبائي الطفولي ببرائتي
بمراهقتي في الركض وراتء الفراشات
بعدم خوفي مما يحيطني

دايما امي تخوفني دلوقتي من اللي حوالينا
و التاكسي حرصي منة
متمشيش لوحدك
متعمليش متسويش
سيبيني يا سيدتي عايزة امشي وانا متطمنة

مبقئاش عندي طومئنينة

صحيح

ادعوك لقراءة هذا المقال

اين ذهبت افكارنا الصغيرة

http://2ragooz.blogspot.com/2008/11/blog-post.html

سلام عليك

صحيح بالمناسبة

عملت اية في ال summer course???

يا رب يكون خير