يبدو أننى غريب




( 1 )



أسير في الدروب دون أن أسير

و ها أنا على أريكة الضيوف

تدور الأرض حولي

دون أن أدور

عيون الناس سادها الوجوم

كأنني غريب

و عندما تنام الطيور و تنهض النجوم

و قرص الشمس حينما يغيب

ألملم حقائبي فوق ظهري

و أكمل المسير

كأنني طائر مهاجر

يخوض الفضاء بجناحه الكسير

يصارع السحاب

و الريح والضباب دون أن يثور



(2 )


و ها أنا أعود في سلام

أدلف من الباب

فاتر الوجه والقوام

انفض عن كتفي

غبار السفر الطويل

أرمى الحقيبة

في تلهف على الأريكة

تود عيناى أن تنام

أركض للسرير

و أضاجع الوسادة

لأنسى التراب

والوجوه والزحام ....

7 مضوا على مذكراتى:

امضى بصراحة
طيب

ايماااااااان

هههههههههههه

بص يابنى اللى انت كتبه ده يدل على الانطوائية وهى انك تشعر بالغربة حتى وانت وسط الناس

تتكلم مع الناس بس مش حاسس انك تبعهم

فانا طبعا مش هينفع اقلك حل لهذه المشكلة لانى انا ايضا كذلك وهذه هى المفاجاءة

بس انت فعلا عبرت عنها باسلوب فلسفى دخل فى العماميق

تحياتى

ايمى

الاغتراب شعور شنيع فعلا.......
يمكن الغربة اخف منه بتبقى عارف انك راجع بس الاغتراب مفيهوش رجوع

ايه البوست الحزين دا ؟؟ , كل سنة وحضرتك طيب علشان العيد , ويارب يكون عيد سعيد وينسيك اى حاجة تزعلك , إلا صحيح هوه فين البوست بتاع العيد؟

انت فعلا غريب
لست تبدو مجرد فقط غريب
ولكن ما اكثر الأغراب من حوالينا
فامض غريبا اينما كنت

جئت للدنيا غريب
وسأرحل عنها غريبة
ألا تدرك أنني جئت في عالم ليس عالمي

اممممممممممممم

تقريبا كل اللي عملين كومنت علي البوست ده انا اعرفهم رغم اني متاكده اني معرفش حضرتك huh
او يمكن فاكره كده عشان جبت المدونه من خلال بحثي في جوجل

هو حضرتك مشترك في منتدي حكاوي الزعفرانه او شمساوي ؟؟؟


علي اي حال انا سعيده بدخولي مدونتك بوستات كتير عجبتني ومش عارفه اعلق غير بجميل جدا من اول البساطه في التعبير وامكانيه توصيل المطلوب بسهوله


بجد راائع

مستنيه كل جديد

تحياتي

باقلي فترة طويلة تغلفني حالة من الكلآبة او الاحباط

كلامي ملوش علاقة بالموضوع بس انا حاسة اني ماشية لوحدي
برغم الناس اللي حواليا

مش فاهمة مفروض اعمل اية

احساس بشع لما متلاقيش حد تقدر تكلمة بصراحة
و تتكلم من غير ما تتكسف

ماشية كدة لوحدي
بلطش في الدنيا

بحب قوي اتمشي بليل

يلا خير

سلام