الذين هبطوا من السماء .....



عندما قرأت كتاب (( الذين هبطوا من السماء )) لانيس منصور .... كنت فى قمة الحيرة و التناقض .... هل حقا َ هنالك أناس يعيشون ...

فى الكواكب البعيدة .... و هبطوا علينا من السماء ؟ ..... فى ظل هذه الحيرة .... و مع متعة الكتاب الخيالية ... قلت فى سريرتى (( يا عم

اكيد الراجل ده بيخرف )) .... هل من المعقول أن هناك كائنات أخرى أكثر منا عقلانية ... و علم .... تسكن كواكب بعيدة ...

و تعيش إيضا معنا .... ؟ ...


لكننى لم أقتنع بهذا الكتاب إلا عندما عاشرت المصريين .... عندها .... أيقنت أن المصريين هم الذين هبطوا من السماء ....

نعم ....... كائنات غريبة .... لكنها ليست أكثر منا ذكاءا بل أكثر تخلفا و انحطاطا ... كائنات حلزونية تعيش متنكرة فى أزياء بشر ...


المصريون هم المخلوقات البشرية الوحيدة القابلة للترويض ..... يعنى تضربهم يحترموك .... ترخى لهم غارب الحياة .... يخونوك ...

_ ليه حق بقى اللى يديكوا على دماغكم _ و يسبوا و يلعنوا الظالم و إذا مر عليهم قبلوا أياديه ... سبحان الله


_ فى ظل الغلاء العميق الذى تعانى منه الأمة المصرية ..... يعيش الناس كما هم .... لا جديد .... كأنه لم

يطولهم بأسه و لم تخدشهم أظافره المسنونة .... أين المصريين من موقف الغلاء .... لا شئ ..... كأنهم يبغونه و

يستلذون الحياة الصعبة ...


فصار المواطن المصرى يبذل مجهود خرافى يفوق قدرة البشر كى يستطيع الحياة .... لذلك

تطورت قدراته العضلية والقكرية .... و أصبح من الكائنات الفضائية ....


30 مضوا على مذكراتى:

زمااااااااااااان كانوا يقدروا يتكلموا

لما كانوا عارفين ان ممكن في حد هيسمعهم

انما دلوقتي في حد بيسمعك لما تتكلم

ده حتي في اي مكان حد بياخد برايك

للاسف الناس مش جالها بلادة يا عمرو

الناس خلاص يأست من ان في حد يسمعها

ففضلت انها تسكت

الناس فاض بيها خلاص

للاسف عشان كده بيحاولوا يتاقلموا مع الوضع المهين ده

بس تفتكر لحد امتي؟

بردو يا عمرو مش كل الناس
في ناس طهقانه كتير وبتولع في نفسها بجاز دلوقتي
في ناس بتهج وتسافر وهي حاسة بالعار انها هربت وباعت القضية
وفي ناس بايعه عمرها وبتقول لاء في وش التخين
وفي وفي
انا بس هاتجنن من اللي شغالين في القنوات الارضية
او والله
بجد تحس ان دول كائنات فضائية
من الحياة التانية اللي بيتكلمو عنها على انها هنا في مصر

سفروتة


والله يا نورى مش عارف لحد امتى يمكن لما

يزيد اكتر .......


بس اكيد هيجى وقت والناس تفوووووق

احمد سلامة

منور يا باشا


طبعا اكيد فى اى حتة فيها الحلو الوحش ...


بس بقارن مابين مصر والدول التانية

من حيث السلوكيات ...


يعنى النظافة ....

و غيرها ...

أنيس منصور لما كان قاعد مع رئيس
الجزائر بو مدين سائله بومدين انت
ايه هى
اكتر حاجة شدتك فى الجزائر

قاله (( نظافة الشوارع ))

فكان ان وساخة الشوارع هى اساس و

النظافة حاجة استثنائية

.....


بالنسبة لصباح الخير يا مصر

بحس اننا فى انجلترا

و خضرا يا مصر ..

مش بيجيبوا غير الوش الحلو


فين الوش الدميم مش عارف امتى هيعترفوا

بيه

مش معاك يا عمرو في هجومك علي المصريين

احنا لسه فينا الخير

والشعب المصري معدنه اصيل

واحسن كتير من غيره

منور يا شاهد حق


بص ياشاهد

اى حتة فيها الحلو والوحش ...

بس انا بتكلم عن الفئة الغالبة ...

و انت طبعا فامم اقصد مين

هههههههههههههههههههههههههه
بلاش تقول كده
ممكن تبص على المصريين من بعيد
هتلاقى كل وش عليه علامة
ممكن تكون علامة فقر
علامة مرض
علامة وبس
كلهم بيعانوا

سندريلا


اولا منورة المدونة ...

ردا عليك ... طب ليه تكون العلامات دى


كلها علامات سلبية ليه متكنش إيجابية ,,,,

بدل الفقر و المرض

ليه متكنش الرفاهية

و الصحة ؟؟؟؟؟؟؟

ازيك ياعمرو
الاول انا قريت تقريبا اخر تلات بوستات كاملين
انا زيك
كنت مسافرة
ورجعت من فترة تقريبا نفس الفترة بتاعك
وحصلى كل اللى بتقوله
كانت صدمة كبيرة..بعد احلام وتوقعات جميلة وعظيمة عن البلد اللى ماتولدش فيها
بلدى
كمان قريت الكتاب ده
غير شوية من تفكيري وساعدنى اتقبل المستحيل بعين الاحتمال
انا هتابع مدونتك
:)حد شبهى
تحياتى ليك

صح صح صح صح والله الله ينور عليك كلامك صح جدا بجد والنعمة

سمر

انا الحمد لله


يا رب تكونى بخير



و يشرفنى متابعتك لمدونتى

enjy


منورة المدونة


و شكلك كده مش طايقه المصريين خالص

.....

انا مزهولة

هوه مش حضرتك مصري برضو

مش قصدي
عارفة اننا مصررين و بعضنا بيعمل كدة
بس مش كلو

و لو هتنظر بعين الناقد انقد نفسك معاهم
أنا بتضايق فعلاً منا لما بنبقي كدة

كانت المدرسة بتاعتنا باين بتقولنا منا لو سيبتكوا مش هتعملوا حاجة
المسألة مسألة تربية
ربي ولادك علي اللي انت عايو
وهيطلع جيل تاني من المصريين اكثر احتراما لوضع

عامتاً

دمت سالم

سلامون عليك

انا هقولك كلمه ممكن تزعل منها بس مش قصدى
"هو حضرتك جنسيتك ايه..اصلى حساك بتتكلم مصرى"

انت عممت حالات على مجتمع كامل يضمك و يضم اهلك و يضمنا و يضم حياتك اللى فاتت و حياتك اللى جايه
فصدقنى لو هى وحشه اوى كده ماكنتش هتستحمل تعيشها ده كله

مش عارف افتكرت ليه مقالات دكتور أحمد خالد توفيق حيوانات كانت بشر
لو تعرف قولى متنساش يا عمور


مصطفى

نعكشة


أولا مرحبا بيك فى مدونتى

ثانيا : ليوه انا مصرى , بس بنتقد حاجة فى المصريين هى المسكنة و قلة الحيلة


و عندك حق فى إننا لازم نبدأ بنفسنا عشان الدنيا تتصلح

شكرا على مرورك

ذربونة هانم


بصى حضرتك

قد يكون التعميم نوع من المبالفة لكنها تمثل الجانب الذى اراه من وجهه نطرى وحضرتك لك الحق فى الرد

......

مصطفى


مش فاهم حضرتك تقصد ايه


بس على العموم خير كفاية انك منورنا

ياه انا موش عارف اقول ايه بس بجد الناس كلها دلقتى ياست من الفشل ..انا عن نفسى عاوز اه او حتى اسافر اى حتة ..عايز اهرب من الواقع ..عارف انها طريقة موش سليمة بس نعمل ايه ؟؟؟ اذا كان محدش سامعنا اصلا...
شكرا لحضرتك على الكلامات الرئعة ودى يمكن زيارتى الاولى للمدونة وموش اخر مرة طبعا ..شكرا لحضرتك

أولا تسلم عالترحيب
ثانياً
ماشي بس الاسلوب
فيه شيء اسمو بعضنا
فيه نوع من ممم مش عارفة اسمو إية يعني بس متبهدلناش كدة و نسكت

وربنا يستر بقة علي أولادنا
الخير فيهم إن شاء الله

دمت سالم

هوه انا ممكن أطلب طلب ؟؟؟

ممكن حضرتك تشيل - تأكيد الكلمة - ؟؟؟

سلامون عليك

مش قصدى حاجه يا عمرو والله يظهر انك فهمتنى غلط

أنا قصدى ان المقالات متشابه بس لو كنت قرأتها

اوعى تفهم غلط

مصطفى

اين جديدك يا عمرو؟؟؟؟؟؟؟؟

MATRIX


ربنا يخليك يا ماتركس على ذوقك و يشرفنى متابعتك لمدونتى


اما بقى بالنسبة للسفر ... السفر ليس الحل
إذا سافرنا و اتغربنا صدقنى مش هتاخد حاجة غير القرف ...


إحنا ربنا عاوزنا هنا عشااااااان نصلح الخراب اللى بنشوفه ...

نعكشة ....

بصى حضرتك ساعات المبالغة فى التعبير تضفى على الاسلوب جمال


انا معاك ان فى ناس كتير محترمين ... بس بحاول و بقصد استفزاز الوطنية يمكن الناس تحس

بالغلاء و غيره ...


ربنا يحمينا ...


شكل حضرتك وطنية جدا وبتحبى مصر قوى وانا كمان بحبها جدا


حتى والدى قالى بعد ماتخلص كليه انا هجيبك عندى بس انا رفضت قلتله انا مش هسيب مصر

لانى بجد بحبها و عشان بحبها بقول كده ..


مش انتى برده لو بتحبى حد جدا مش بتنقديه بلذاغة لانه مش هيزعل منك

بالعكس ده ممكن يصلح من نفس


و على رأى المثل

(( ضرب الحبيب زى أكل الذبيب ))

egyboy


يا باشا والله مفتهمتكش غلط ولا حاجة بس الحكاية انى مفهمتش وجه العلاقة بيسن أحمد خالد توفيق و أنيس منصور ...

أصل انا بصراحة مبحبش أحمد خالد توفيق ليس لقصور منه لكن لانى لا احب فانتازيا


و اعشق أنيس منصور لانه فيلسوف و أديب رحلات عبقرى ..


شكرا يا إيجى بوى


و على فكرة ان شفت مدونتك و كل سنة وهى طيبة بمناسبة مرور عام عليها

بجد جميلة جدا ...


أشكرك على مرورك ...

سفروتة




أزيك بجد ؟


اه صحيح انا بقالى كتير مكتبتش


انا آسف على التقصير بس بجد والله انا

منحاز للقراءة أكتر بس هنزل قريب جدا


خلال أيام ...



و انتى كمان بقالك كتير منزلتيش يعنى



انا مستنى بوستاتك الجديدة ...



و شكرااااا جدا جدا جدا على سؤاااااالك


.....

عمرو

البلوج بتاعك جميل جداً

بس يا عمرو يا خويا

بالنسبة للكتاب انا قريته من فترة و لا بقرأ فيما يعتبر الجزء التاني " الذين عادوا الى السماء" للرائع أنيس منصور برضوا

بصراحة الراجل ما بيقولش كلام و السلام بس أي نظرية بيعرضها بيعرض معاها ما يؤيدها من منطق

بصراحة الكتابين دول تحفة

أما بخصوص المصريين ... فلا تعليق :)

على فكرة دة من اسود الكتب الي قريتها فحياتي.... متسألنيش ليه
:)

darsh




ربنا يخليك يا مان ده من ذوقك


بالنسبة لانيس منصور فهو فيلسوف وأديب متخصص فى أدب الرحلات اللى هو بيعتمد على المشاهد لا على الحقائق والدلائل


.....



هو طبعا مش بيقول أى كلام بس برده كلام فى حاجات كتير لا دليل قاطع لعا على دلائله شواهد يعنى حد فى البلد المعينة شاف حادثة معينة فبحولها لحقيقة و ده هو أدب الرحلات




شكرا لمرورك يا درش ...


و مدونتك على فكرة رائعة

سمكة



غريبة مع إنه من أجمل الكتب اللى قرتها هو طبعا ميتخدش منه معلومات بس يتاخد منه خيال و تشويق


بس ليه بتكرهيه قوى كده ؟